Elővásárlási jog a településeken: Hogyan befolyásolja az ingatlanszerzést az új jogszabály?
Az új törvényjavaslat lehetővé teszi, hogy a települések elővásárlási jogot biztosítsanak az ingatlanjaikra, így védekezve a túlzott népességnövekedés ellen. Bár eredetileg a lakásvásárlás korlátozását is tervezték, ez végül nem került be a jogszabályba. Az elővásárlási jog ugyanakkor kiterjedtebb lett, ami jelentős változásokat hozhat az ingatlanpiacon. Az elmúlt időszakban benyújtott törvényjavaslat új lehetőségeket ad a helyi…
Proactive Business Zrt.

Az új törvényjavaslat lehetővé teszi, hogy a települések elővásárlási jogot biztosítsanak az ingatlanjaikra, így védekezve a túlzott népességnövekedés ellen. Bár eredetileg a lakásvásárlás korlátozását is tervezték, ez végül nem került be a jogszabályba. Az elővásárlási jog ugyanakkor kiterjedtebb lett, ami jelentős változásokat hozhat az ingatlanpiacon.
Az elmúlt időszakban benyújtott törvényjavaslat új lehetőségeket ad a helyi önkormányzatok kezébe a lakosságszám kontrollálására. Számos településnél ugyanis komoly gondot okoz a túl gyors népességnövekedés, ami megterheli az infrastruktúrát és a környezetet. A tervezet szerint a települések megtilthatják vagy korlátozhatják, hogy új lakóhelyet hozzanak létre az adott területen, illetve elővásárlási jogot biztosíthatnak az ott lévő ingatlanokra.
Fontos, hogy bár az eredeti tervekben szerepelt a lakásvásárlás közvetlen korlátozása is, ezt a pontot végül eltávolították. Ez azt jelenti, hogy bár az ingatlanvásárlás szabad marad, az önkormányzatok vagy más jogosultak elővásárlási jogukkal élhetnek, így elsőbbséget kaphatnak az ingatlan megvételében.
Az intézkedések alkalmazásának feltétele, hogy a település lakosságszáma elérjen egy bizonyos küszöbértéket, amely nem lehet alacsonyabb a törvény hatályba lépésekor érvényes lakosságszámnál. A gyakorlatban ez leginkább a Budapesti agglomeráció, valamint a Balaton és a Velencei-tó környéki településeken jelenthet releváns változást.
A korlátozások alól számos esetben felmentést adnak. Így nem érinti például azokat, akiknek már van ott lakóhelyük vagy ingatlanuk, akik a település születési helyéhez kötődnek, vagy akik állami és önkormányzati munkavégzés miatt költöznek oda. Ugyancsak mentesülnek a lakáscélú állami támogatással vásárlók, a település oktatási intézményeiben tanulók, valamint egyes szociális és hitéleti intézmények lakói.
Az elővásárlási jog a következő személyek vagy szervezetek között oszlik meg: az önkormányzat vagy annak gazdasági társasága, az ingatlannal szomszédos telek tulajdonosai, valamint az adott településen öt éve ingatlant birtokló tulajdonosok. Ez a jog sorrendben érvényesíthető, így ha egy korábbi jogon alapuló elővásárlási jog létezik, az elsőbbséget élvez.
Az elővásárlási jog az ingatlan értékét nem csökkenti, viszont jelentős adminisztratív terhet ró a tulajdonosokra és elhúzhatja az adásvétel folyamatát, mivel az elővásárlási jog jogosultjainak értesítést kell kapniuk, és adott időn belül nyilatkozniuk kell arról, élnek-e jogaikkal.
A bankok számára sem jelenthet alapvető problémát az ilyen ingatlanok finanszírozása, különösen, ha a vevő igazolja, hogy az elővásárlási jog gyakorlására jogosultak nem éltek a jogaikkal. Kiemelendő, hogy a támogatott lakáshitelek esetében az elővásárlási jog korlátozás alól minden érintett mentesül, így a CSOK Pluszt és más állami támogatásokat igénylők zavartalanul vásárolhatnak ingatlant.
Az új jogszabály egyértelműen a települések érdekeit helyezi előtérbe, lehetőséget adva a túlzott népességnövekedés kordában tartására. Bár a lakásvásárlás szabadsága megmarad, az elővásárlási jog szélesebb körű bevezetése miatt az ingatlanpiaci adásvételek egyes helyeken bonyolultabbá válhatnak. Érdemes tehát figyelemmel kísérni a helyi önkormányzatok döntéseit és az ezzel kapcsolatos szabályokat, különösen azoknak, akik az érintett településeken terveznek ingatlanvásárlást.